کنسرتو ویولن چایکوفسکی (ویدئو تحلیل و قطعه)

  • تاریخچه

    tchaikovskyدر سال 1877 چایکوفسکی با شاگرد سابق خود ازدواج کرد. اما پس از مدتی آن‌ها نتوانستند به زندگی مشترک خود ادامه دهند و او دچار افسردگی شد. سرانجام رابطه این زوج با توصیه یک پزشک به جدائی انجامید و چایکوفسکی برای استراحت و رهایی از خاطرات روسیه و ازدواج نافرجامش به کلارنس واقع در سوئیس پناه برد. وی در آنجا یکی از شاگردان خود را با نام (Yosef Kotek) ملاقات کرد. یوسف نوازنده ویولن نیز بود. چایکوفسکی همراه با شاگرد سابق خود به نوشتن این کنسرتو ویولن پرداختند که به نوعی مرحمی بر آسیب‌های روحی وی نیز محسوب می‌شد. او این کنسرتو را با سرعت و علاقه بسیار زیادی نوشت و Yosef نیز در ارائه روش‌های نواختن ویولن به او کمک زیادی کرد. به طوری که پس از اتمام قطعه تسلط کاملی بر آن داشت و می‌توانست آن را از حفظ بنوازند. نوازنده‌ای که چایکوفسکی مایل بود برای اولین بار این قطعه را اجرا کند (Leopold Auer) نام داشت. این نوازنده ساخته‌ی چایکوفسکی را با ویژگی‌های ویولن مناسب نمی‌دانست و تمایل داشت قبل از اجرا آن را ویرایش کند ولی با مخالفت چایکوفسکی مواجه شد و سرانجام قطعه توسط Adolph Brodsky اجرا شد. اولین اجرا 3 سال پس از نگارش قطعه به روی صحنه رفت و در ابتدا با نارضایتی مردم و حتی ارکستر مواجه شد و انتقادات تندی نسبت به قطعه منتشر شد. در نهایت با کمک نوازنده آن، این قطعه به یکی از محبوب‌ترین قطعات ویولن کلاسیک تبدیل شد. حتی Leopold Auer هم این قطعه را اجرا کرد.

    کنسرتو ویولن چایکوفسکی از فرمی رایج بهره می‌برد. موومانی سریع، یک موومان آهسته و یک پایان با سرعت زیاد.

    Allegro moderato

    Canzonetta: Andante

    Allegro vivacissimo

  • موومان اول: Allegro moderato

    موسیقی با سادگی و زیبایی تمام شروع می‌شود. بهره‌گیری نه چندان پیچیده از ارکستر و جلوه‌های ویژه‌ی صدا از دیگر ویژگی‌های این بخش به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های این قطعه استفاده از ملودی‌های هیجان انگیز و زیبا است که باعث محبوبیت این قطعه نیز شده است. موومان اول با ملودی سازهای زهی شروع می‌شود و در ادامه ویولن سولو تم اصلی را اجرا می‌کند.

    چندی بعد تم دوم را می‌شنویم. یک تکرار از تم اصلی که ارکستر زهی آن را اجرا می‌کند و در ادامه ویولن سولو که نسخه‌های متفاوتی از تم اصلی را اجرا می‌کند.

    حال به قسمت جذاب که کادانس قطعه است می‌رسیم. جایی که تکنواز ویولن مجال خودنمایی پیدا می‌کند. فرصتی برای اجرایی سریع و نمایش مهارت نوازندگی. در این قسمت نوازنده با توجه به دو تم ارائه شده قبل هنرنمایی می‌کند و در ادامه تم دوم را پیش از قسمت پرشور پایانی موومان اول خواهیم شنید.

    موومان اول را با اجرای Itzhak Perlman ببینیم:

  • موومان دوم: Canzonetta Andante

    موومان دوم کوتاه و شاعرانه است. سرشار از نوستالژی و گرما. در حقیقت این بخش را چایکوفسکی بازنویسی کرد. زیرا او می‌پنداشت که اولین ساخته او هماهنگی کافی با سایر قسمت‌های قطعه ندارد. به هر حال آرامش این بخش پل خوبی برای گذر از قسمت اول به سوم است.

    از این موومان لذت ببرید:

  • موومان سوم: Allegro vivacissimo

    به قسمت نفس‌گیر قطعه خوش‌آمدید! جایی که قطعه به ریشه‌های سنتی و روح روسیه بازمی‌گردد. جایی که نوازنده با سرعت و مهارتی خیره کننده بینندگان و شنودگان خود را مجذوب می‌کند.

    موومان سوم را با هم ببینیم:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا مجموع اعداد را درکادر بنویسید: *

به ما ایمیل بفرستید

0