چگونه کوک بنوازیم؟ قسمت دوم

چرا این مقاله را بخوانم؟

در ادامه مطلب آموزشی قبل، در این مقاله با تمریناتی کاربردی آشنا می‌شوید که علاوه بر افزایش جذابیت تمرینات روزمره، تاثیر شگفت‌انگیزی بر بهبود مهارت شنیداری شما در نوازندگی خواهند داشت.
توجه داشته باشید که یادگیری اینتونیشن موضوعی نیست که بتوان آن را به تعویق انداخت. یادگیری اینتونیشن از ابتدای آموزش موسیقی در کنار ریتم، ملودی، هارمونی و سایر مباحث موسیقی امری ضروری است.

  • ماژور و مینور را همزمان بیاموزیم

    c_major_scaleبه صورت همزمان تونالیته‌های مینور و ماژور را بشناسیم. هنرجویان زمانی گام ماژور را بهتر درک و اجرا می‌کنند که بتوانند آن را با گام مینور مقایسه کنند و بالعکس. در واقع آنها هنگامی متوجه می‌شوند گام ماژور چیست که بدانند آن چه چیزی نیست!

  • محل قرار گرفتن دست چپ و انگشت‌گذاری صحیح را بیاموزید و انعطافپذیری دست خود را افزایش دهید

    ۳-fحرکات رفت و برگشت دست چپ در پوزیسیون ها و تغییر نوت‌ها را تمرین کنید تا بتوانید با آزادی عمل در دست به نوت صحیح و کوک مناسب برسید.

  • همزمان با تمریناتی که از روی نوت می‌نوازید، بخشی از تمرین خود را بر تمرینات نوازندگی شنیداری متمرکز کنید

    برای اینکه بتوانید از روی نوت با کوک صحیح بخوانید، می‌بایست الفبای صداهای موسیقایی را در ذهن خود داشته باشید که همان فرکانس‌های صدایی موسیقی هستند. با تمرین شنیداری ساز (نوازندگی گوشی) این الفبا به تدریج در ذهن شما شکل خواهند گرفت.

  • قطعه یا اتودی را که تمرین کرده‌اید را در گام‌های مختلف بنوازید

    نوت آغازین قطعه را تغییر دهید و سعی کنید همان فواصل را در گام جدید پیدا کنید و بنوازید. این کار تمرین بسیار خوبی برای یادگیری نسبت‌ها و فواصل در گام می‌باشد.

  • قطعه خود را در تونالیته‌های مختلف بنوازید (ماژور، مینور، دورین، میکسولیدین و ...)

    از معلم یا فردی که در این کار مهارت دارد بخواهید تا تونالیته قطعه را تغییر دهد. به عنوان مثال از ماژور به مینور و بالعکس و همینطور مدهای دورین، میکسولیدین و … تغییر دهد و شما با گوش دادن سعی کنید آنها را تشخیص دهید. پس از مدتی سعی کنید خودتان این کار را انجام دهید و تونالیته را تغییر دهید.

  • بداهه نوازی کنید

    می‌توانید این کار را خودتان به تنهایی انجام دهید اما بهتر است معلمتان هم یاریتان کند. بداهه نوازی خود را با استفاده از الگوهای ریتمیک تونال شروع کنید. مدرس یک الگوی تونال را بنوازند و هنرجو با شنیدن این الگو، الگویی دیگر را در همان گام بنوازند.

    مدرس نوت تونیک را بنوازند و هنرجوسعی کند نوت دومینانت و درجه‌های مختلف را بنوازد. با اینکار هنرجو با فونکسیون و صدای درجات مختلف گام آشنا شده و در نهایت به اینتونیشن مطلوب دست می‌یابد.

  • علاوه بر نکات اصلی که گفته شد موارد تکمیلی دیگری نیز هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

    hqdefaultبا یک نوازنده پیانو همنوازی کنید و سعی کنید با گوش دادن به پیانو و همراهی با آن نوت‌های خود را اصلاح کنید.

    تمرین گام نوازی را بخشی از تمرینات روزانه خود قرار دهید. با اینکار بر گام‌ها و تونالیته‌های مختلف، آرپژها، واریاسیون‌ها و دوبل نوت‌ها و … مسلط خواهید شد. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های Hrimaly و گام Carl Flesch استفاده کنید.

    توجه داشته باشید که یادگیری اینتونیشن موضوعی نیست که بتوان آن را به تعویق انداخت. یادگیری اینتونیشن از ابتدای آموزش موسیقی در کنار ریتم، ملودی، هارمونی و سایر مباحث امری ضروری است.

    نویسنده و مترجم: علیرضا شهابی، نوازنده و مدرس ویولن

برای ثبت نام در کلاس‌های آموزش ویولن و مشاهده اطلاعات تماس کلیک کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا مجموع اعداد را درکادر بنویسید: *

1+