6 نکته کاربردی برای بهبود دوبل نوت‌ها و مزایای نواختن آنها

چرا این مقاله را بخوانم؟

آیا می‌دانید چرا تمرین دوبل نوت‌ها برای پیشرفت هنرجو بسیار مفید است؟ علت این مساله ارزش تکنیکی و موسیقایی این تمرینات است که می‌توان آنها را از چهار جنبه بررسی کرد:
1-تمام اشتباهاتی که نوازنده در فرم دست و انگشت‌گذاری ممکن است داشته باشد در این تمرینات نمایان می‌شود. دوبل نوت‌ها کمک بسیار زیادی به تصحیح اشتباهات دست چپ و محل قرار گیری دست و انگشتان می‌کند.
2-این تمرینات آموزش خوبی برای یادگیری ارتباط بین فواصل نوت‌ها در دو سیم است. علاوه بر این هنرجو به فواصل موجود بر روی فینگربورد و الگوهای انگشت گذاری در پوزیسیون‌های مختلف اشراف بیشتری پیدا می‌کند.
3-وزن انگشتان نوازنده بر فینگربورد را تنظیم و تصحیح می‌کند. مخصوصا در مواقعی که فرد انگشتان خود را بیش از اندازه بر فینگربورد فشار می‌دهد.
4-در نهایت تمرین بسیار خوبی برای گوش نوازنده است. باعث تقویت اینتونیشن و زیبایی صدا در نوازندگی می‌شود.

  • ارتفاع دست چپ نسبت به سیم‌ها

    انگشتان دست چپ باید به اندازه کافی نسبت به سیم ارتفاع داشته باشند که در این حالت انگشتان به خوبی به شکل منحنی درمی‌آیند. در این حالت، انگشتان سیم مورد نظر را گرفته‌اند و با سیم دیگری برخورد نخواهند داشت. در حالتی که انگشتان کششی عادی دارند، این کار نسبتا ساده است. باید دقت کنید که زمانی که نوک انگشت چهارم روی سیم قرار دارد به راحتی می‌تواند با سیم مجاور برخورد کند و در نتیجه صدای نوت بالا مخدوش خواهد شد.

    Emil Krall, The Strad, May 1915

  • سه نکته‌ای که هنگام نواختن فواصل سوم باید به آنها دقت کنید

    • دست را به نفع انگشت نوت بالا (نوت یا صدای زیرتر) در فاصله سوم، به سمت بالا حرکت دهید و سپس انگشت نوت پائین (نوت صدای بم) را به سمت عقب حرکت دهید. هرگز سعی نکنید ابتدا انگشت اول را گذاشته و بعد انگشت بالایی را به سمت محل خود بکشید.
    • زمانی که می‌خواهید دو نوت را همزمان اجرا کنید باید دو برابر مقدار همیشگی وزن به آرشه وارد کنید تا حجم صدا دوبرابر شود. (زیرا مقدار وزن بر روی دو سیم تقسیم می‌شود.) اما انگشتان به همان مقدار همیشگی سبک روی سیم قرار بگیرند.
    • اگر کششی در انگشت چهارم احساس می‌کنید، مفصل انگشت اول را رها کنید تا این کشش از بین برود.

    Simon Fischer, the Strad, September 1996

  • تمرین قطعات محلی دوبل

    قطعات محلی که از یک سیم دست باز دوبل (Drone) همراه با ملودی  استفاده می‌کنند، بهترین تمرین برای هنرجو است تا بتواند انگشتان خود را بالای سطح سیم‌ها بیاورد و به شکل منحنی قرار بگیرد. به طوری که انگشتان با سیم مجاور برخورد نکند و مانع از ارتعاش آن نشود.

     Laura Reed, The Strad, September 2002

  • موقعیت انگشتان و تغییر به موقع

    برای برخی نوازندگان، کوک نواختن پاساژها در فواصل سوم کمی دشوار به نظر می‌آید. پوزیسیون‌ها دائما در حال تغییر هستند و فواصل گاهی سوم بزرگ و گاهی نیز سوم کوچک هستند. اگر حرکت دست چپ را در یک پاساژ گامی مانند سل ماژور بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که مشکل اصلی کنترل فاصله بین انگشت اول و سوم در زمان تغییر پوزیسیون است. زمانی که دست به سمت پوزیسیون جدید حرکت می‌کند، این انگشتان بر روی سیم باقی می‌مانند و باید فاصله صحیح دو نوت بعدی را نیز همزمان فراهم کنند. زمانی که تغییرات نهایی توسط گوش اعمال می‌شود تا اینتونیشن امنی ایجاد کند، بسیار مهم است انگشتان پیش از آنکه فواصل نواخته شوند، کاملا در جای صحیح خود قرار بگیرند. هنگام تغییر پوزیسیون فاصله بین انگشتان اول و سوم باید کاملا ثابت باقی بماند (به جز زمانی که فاصله سوم کوچک به سوم بزرگ و برعکس تغییر می‌کند.)

    Dr H.R. Allan, The Strad, On Playing Thirds in Tune

  • رهایی انگشتان

    زمانی که دوبل نوت می‌نوازید، ضروری است انگشتان خود را بسیار نرم و آزاد بر روی سیم قرار دهید. دقیقا مانند زمانی که تنها بر روی یک نوت انگشت‌گذاری کرده‌اید. به عبارت دیگر چنان آزاد و رها که گویی در حال نواختن ویولن نیستید!

    زمانی که فواصل اکتاو را می‌نوازید، یکی از مهمترین موارد این است که تمام دست باید کاملا آزاد و رها و بودن تنش و انقباض باشد. علت اصلی این انقباض این است که هنگام تغییر پوزیسیون از فاصله‌ای به فاصله دیگر، انگشتان نوازنده سیم‌ها را رها نمی‌کنند و با وزن پیشینی که به نوت‌ها داده‌اند به سراغ نوت بعدی می‌روند. این کار مانند زمانی است که بر روی دوچرخه رکاب می‌زنیم و همزمان ترمزها را نیز نگه داشته‌ایم.

    Simon Fischer, The Strad, April 2008 and November 2013

  • وضعیت و زاویه آرشه

    علت این که معمولا دوبل نوت‌ها در نوازندگی کودکان صدایی نامطلوب دارد این است که زاویه آرشه مناسب نیست و یک سیم بیش از دیگری تحت فشار است.

    Elizabeth A.H. Green, The Strad, September 2002

برای ثبت نام در کلاس‌های آموزشی ویولن و مشاهده اطلاعات تماس اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا مجموع اعداد را درکادر بنویسید: *

0